Vervolg reis naar Hanoi. - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Johan Reenaers - WaarBenJij.nu Vervolg reis naar Hanoi. - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Johan Reenaers - WaarBenJij.nu

Vervolg reis naar Hanoi.

Door: Johan Reenaers

Blijf op de hoogte en volg Johan

24 Mei 2014 | Vietnam, Sa Pá

Hallo Iedereen,

Sorry dat ik de vorige weken niks meer heb laten horen van mij.
Het probleem is internet in Sapa. Mails versturen gaat nog net, maar mails ontvangen of websites openen is een echte ramp hier. Vandaag heb ik geluk en kon de de blog (eindelijk) nog eens openen om jullie opnieuw op de hoogte te brengen van mijn reis.
's Morgens gingen we met onze private bus naar Hue. Onderweg zouden we een aantal stop's maken. De eerste stop was China beach. We kwamen juist op tijd want lokale vissers hadden er een groot net in zee gegooid en waren dit met 10 personen aan het binnenhalen op het strand. Zo konden wij zien wat ze allemaal gevangen hadden. En we waren niet alleen. De lokale bevolking was er ook want wat er gevangen werd, werd dadelijk verkocht aan hen. Verser kan niet meer. De vangst was redelijk en bestond uit vissen, krabben, kwallen en andere. De kwallen werden weggegooid, de rest dadelijk verkocht. Een leuke belevenis. De 2de stop was Hai Van Pass. Prachtig landschap. Je kan van boven de hele baai zien waar vroeger de oorlogsbodems van de Amerikaanse Marine lagen. Nu zie je enkel nog vissersboten in de baai liggen. We bezochten de bunkers die de baai moest beschermen tegen aanvallen van de Vietcong. Indrukwekkend allemaal. De 3de en laatste stop was het vissersdorp Lang Co. Daar kregen we een heerlijke lunch met vers seafood. Om duimen en vingers van af te likken. Daarna reden we door tot Hue. Daar aangekomen hadden we een uur om ons te verfrissen. Daarna kregen we een rondleiding door de stad. We dachten dat we dit te voet zouden doen, maar tot onze verbazing werden we per fiets vervoerd (zoiets als een riksja). Wij zaten vooraan in een soort korf en achteraan zat de chauffeur (fietser). Op zich niks speciaal was het niet dat het reeds donder was en het verkeer een hel was. Overal getoeter van auto's en moto's. Halverwege de rit stopte we bij een lokaal gezin. Deze had lunch voor ons gemaakt: een 6-gangen menu bleek achteraf. Geen speciale dingen, wel typische Vietnamese keuken.
Zo kregen we soep, springrolls, een mix van groenten en kroepkoek, een visschotel, noedels met vlees in een soepkom en als dessert vers fruit. En dit alles voor minder dan 7 euro. Een echt feestmaal. Daarna werden we terug naar het hotel gebracht. Na nog een filmke gekeken te hebben op mijn kamer was de kaars uit en ging ik slapen. Gelukkig hadden morgen een vrije dag. Ik werd wakker rond 11u00. De andere van de groep waren reeds weg en dus moest ik zelf mijn plan trekken.
Ik huurde een fiets aan de receptie en ging alleen op verkenning in Hue. Ik had een kaart meegekregen, maar toch reed ik nog verloren. Gelukkig zag een lokaal meisje hoe ik aan het zoeken was op mijn kaart en wees mij aan waar ik was en vroeg waar ik naartoe wou. Ik wou naar de rivier en ze wees mij de weg. Zonder verdere problemen kwam ik daar aan, na een uur fietsen. Het was er lekker fris en dus besloot ik daar te blijven en zocht ik een restaurant voor mijn middageten. Het was reeds 13u30. Na het eten ben ik dan gaan rondwandelen in de kleine straatjes aan de rivier. Best gezellig. Ik vond er ook een massagesalon en besloot om eens een nek, schouder en hoofdmassage te proberen. Voor een half uur moest ik 3 euro betalen. Het was een goed gevoel en vermits mijn voeten vermoeid waren van het wandelen, besloot ik ook een voetmassage van een half uur te nemen. Dit was een weldaad voor mijn voeten en ook hier was de prijs redelijk (ook 3 euro). Ik vroeg aan de masseuse hoe ik best terug kon fietsen naar mijn hotel. Bleek dat ik maar 20 min verwijderd was van mijn hotel. Ik bedankte haar voor de uitleg en ging op weg. Zonder omwegen kwam ik inderdaad na 20 min aan het hotel aan, juist op het moment dat de groep ook toekwam. We gingen ons verfrissen en daarna naar een leuk restaurant voor het avondeten. Daar kon ieder zijn verhaal kwijt over wat men de hele dag had gedaan. Een leuke manier om de dag af te sluiten. De volgende morgen ging ik, samen met een paar andere, naar de lokale mark en de supermarkt. We moesten nog wat inkopen doen vermits we de nachttrein naar Hanoi moesten nemen die avond. Gelukkig was deze nachttrein beter dan de vorige. We moesten de cabine opnieuw delen met 4 personen, maar de rit was niet zo hobbelig zodat we allemaal goed konden slapen. We kwamen rond 06u00 aan in Hanoi en moesten 5 min wandelen tot het hotel. Onze kamers waren nog niet gereed, maar gelukkig hadden ze 1 vrije kamer waar we onze bagage konden achterlaten en ons konden verfrissen. Rond 08u00 ging de groep naar Ho Chi Minh's mausoleum en museum. Vermits ik er reeds geweest was (4 jaar geleden) en een dode kerel in die tijd toch niet zou veranderen, besloot ik andere wegen te gaan. We hadden een kaart gekregen van Hanoi en ik besloot om een van de mooie vijvers te gaan bezoeken. Het was er koel en lekker gezellig. Ook hier werd ik aangesproken door studenten die hun Engels wilden oefenen. Het werd een leuke bedoeling en al snel stonden er 9 studenten rond mij. Rond 12u30 vond ik het genoeg en besloot om iets te gaan eten. Een van de studenten wist een leuk restaurant waar men delicatesse kon proeven. Leek mij wel leuk, maar toen men de delicatesse een naam gaf, was mijn goesting over. Het was namelijk hond. Wie eet nu zijn huisdier op??? Ik zocht een ander restaurant op en had een lekkere kip op mijn bord. Na het middageten ging ik terug naar het hotel. De andere waren reeds op de kamers en ik kreeg mijn sleutel. Ook kreeg ik de boodschap dat men om 15u00 de stad ging verkennen. Ik had dus 30 min voor mij te douchen en gereed te maken. Met een beetje geluk was ik op tijd onder en gingen we de stad verkennen. We wandelden door kleine straatjes met allemaal kleine winkeltjes. Tussendoor genoten we van een heerlijk fruitsap of een frisse pint. 's avonds hadden we de mogelijkheid om streetfood te eten, dus geen restaurant. Het eten was lekker en nog goedkoper dan in een restaurant (eten en frisdrank voor 2,5 euro). Terug bij het hotel aangekomen werd er nog nagepraat over de dag en gingen we slapen. De volgende morgen gingen we met onze privebus naar Halong Bay.
Halong Bay is prachtig. Honderden grootte en kleine eilandjes in de zee. Het enige nadeel zijn de vele toeristen en de vervuiling van het water. Gelukkig hadden we een priveboot en deze kon een andere koers varen als de meeste toeristen doen. De vervuiling konden we niet ontlopen. We kregen een lekkere lunch aangeboden (vis, garnalen, inktvis, …) op de boot. Daarna gingen we een grot bezoeken. Deze was in een van de vele eilandjes uitgesleten miljoenen jaren geleden. Er waren prachtige stalagmieten en stalactieten te zien. Ook het gewelf was prachtig. Na een wandeling van 30 min door de grot, kwamen we terug bij de boot. Deze bracht ons naar een rustige plaats waar we konden gaan kajakken. Eerst gingen we rond verschillende eilandjes die allemaal speciale vormen hadden (zoals een eend, schildpad, een menselijk hoofd, …) en daarna hielden we een groots watergevecht tussen de verschillende kajaks. Niemand die met droge kleren terug op de boot aankwam. Toen het gevecht over was en iedereen terug op de boot was, was het tijd om naar Cat Ba te gaan. Cat Ba is het grootste eiland in Halong Bay. Er is daar een leuk vissersdorp en een nationaal park waar een klein aapje beschermd wordt. Dit aapje komt enkel daar nog voor. We kregen 2 uur de tijd om ons op te frissen in het hotel en het vissersdorp te verkennen. Daarna zou onze gids een verrassing voor ons hebben. Dus na het vissersdorp bekeken te hebben kwamen we samen in een restaurant. Daar kregen we gestoomde oesters en krab voorgeschoteld door onze gids. Het was een echt festijn. Ieder kreeg een krab (wat zeker niet gemakkelijk te eten is) en minstens 7 oesters voorgeschoteld. Ook aan drank was er geen tekort (zowel bier als frisdrank). Het werd de gezelligste avond van de hele trip. Er werd veel gedronken en al snel kwamen de strafste reisverhalen van iedereen aan bod. Er werd zelf op het laatste gezongen. Rond middernacht besloten we dan terug naar het hotel te gaan. De volgende morgen waren er verschillende met een houten kop. Met de veerboot (die meer dan een uur te laat was) werden we terug aan land gebracht en gingen met onze privebus terug naar Hanoi. Daar hadden we een vrije namiddag om te shoppen zodat de nodige souveniers gekocht konden worden want de meesten gingen morgen terug naar huis. ’s Avonds gingen we ons laatste gezamenlijk avondmaal eten in een restaurant waar straatkinderen opgeleid worden om te werken in een restaurant zodat ze niet moeten bedelen op straat en een goede toekomst kunnen opbouwen met een job in de horeca. Ook hier werd veel gelachen en genoten van het goede eten. Op het einde van de avond moesten we reeds afscheid nemen van verschillende leden omdat deze ’s morgens om 05u00 reeds naar de luchthaven moesten. De volgende morgen zijn we nog met enkele mensen samen gaan middageten en namen we afscheid van iedereen.
Iedereen ging terug naar huis behalve ik. Ik moest voorbereidingen treffen om naar een nieuw hotel te gaan. Meer hierover in het volgende verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 6551

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 31 Maart 2015

My trip in Asia.

Landen bezocht: