Reis naar Hanoi. - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Johan Reenaers - WaarBenJij.nu Reis naar Hanoi. - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Johan Reenaers - WaarBenJij.nu

Reis naar Hanoi.

Door: Johan Reenaers

Blijf op de hoogte en volg Johan

06 Mei 2014 | Vietnam, Sa Pá

Hallo vrienden,

Hier dan eindelijk een nieuw verslag van mijn avonturen in Vietnam.
Ben aangekomen in Sapa en heb tijd om alles eens bij te werken.

Zoals in het vorige verslag reeds aangehaald ging ik naar de Mekong Delta. Was ongeveer 3 uren rijden met de bus. Daar namen we een boot en gingen de Mekong rivier op en werden we naar Ben Tre gebracht. Daar aangekomen mochten we instappen op een kleine truck met open laadbak en kregen we een rondleiding op het eiland. Dat was een echt avontuur. We moesten zelfs een helm opzetten en niemand wist waarom. Het werd echter snel duidelijk waarom: langs de weg die we namen hingen losse taken en deze moesten we zien te ontwijken. Een echt avontuur. Halverwege werd er gerust en mochten we verschillende soorten fruit proeven: ananas, tijgerfruit, mango en banaan. Vers fruit smaakt toch zoveel beter als thuis. Na de rit gingen we naar de homestay. Een leuke plaats midden op het eiland. Nadat we onze rugzak in de kamer (die gedeeld werd met 4 personen) hadden gelaten konden we genieten van een douche en een koude frisdrank in de hangmat. Zalig om zo uit te rusten. Na een uur rust werden we uitgenodigd voor een kleine trip op een boot. We moesten per 3 instappen en een dame gaf ons een rondleiding op de rivier. Echt gezellig, maar veel bewegen zat er niet in want dan zou de boot kantelen. Toen we terug waren was ons avondeten gereed. Het beste eten wat ik ooit heb gehad. Verse vis (gevangen in de Mekong rivier), springroll, verse groenten in eigen tuin gekweekt, rijst, noedels en als dessert vers fruit (ananas en banaan). Dit was het paradijs op aarde. Na het eten nog eens lekker in de hangmat gaan liggen om naar de ondergaande zon te kijken met een koele frisdrank in de hand. Daarna hebben we nog zitten kaarten en zijn we gaan slapen rond een uur of tien. De volgende morgen werden we al vroeg wakker (zo rond 06u00) omdat de haan zo vroeg begon te kraaien. Vermits we nog 2 uren hadden voordat we terug naar Ho Chi Minh City gingen heb ik nog een kleine wandeling gemaakt in de omgeving. Alles was zo rustig. Mensen gingen naar de rijstvelden om te werken en iedereen was vriendelijk tegen mij. Terug aan de homestay moest ik mij gereedmaken voor te vertrekken. Na een rit van opnieuw 3 uren, kwamen we aan in Ho Chi Minh City. Daar hadden we een vrije namiddag voordat we met de nachttrein naar Nha Trang gingen. Ik vroeg de gids waar ik een goede massage kon krijgen en hij kon mij een plaats doorgeven. Het was wel iets duurder dan de gewone plaatsen, maar men zou geen lastige vragen stellen. Nu duurder is relatief bleef achteraf. Ik moest 300.000 Vnd betalen voor 90 min. Das ongeveer 10 euro. De massage was geweldig. Eerst een gewone body massage met oliën en daarna een hot stone massage. Zalig was dat die warme stenen over mijn lichaam. Ik dacht dat het toen gedaan was, maar dit was niet zo. Plots stond de masseuse met haar voeten op mijn rug om zo mijn rug nog eens te masseren. Een zeer vreemde ervaring, maar het was heerlijk. Tot slot moest ik gaan rechtzitten en ging ze achter mij zitten om mijn nek, schouders en hoofd te masseren. Dit was tevens het einde van de massage. De beste die ooit heb gehad. Heb de masseuse dan ook een dikke tip gegeven voor haar werk. Ik was klaar voor de nachttrein.
Na nog wat shoppen (eten voor de nachttrein) gingen we naar het station. We moesten een compartiment delen met 4 personen. Best gezellig was het niet dat we nogal door elkaar geschud werden. Ik zal nog eens dubbel nadenken voordat ik slecht spreek over de treinen in België. Van slapen kwam er niet heel veel van, dus maar luisteren naar muziek. We kwamen aan om 05u30 in Nha Trang. Met een taxi werden we naar het hotel gebracht waar we ons konden verfrissen voordat we een rondleiding kregen (met een boot). We gingen 3 eilandjes bezoeken.
Het eerste eiland was een paradijs. Daar werd veel vers fruit gekweekt zoals banaan, ananas, mango, tijgerfruit, ... . We mochten verschillende dingen proeven. Zeer lekker en het smaakt allemaal anders als thuis. Daarna gingen we naar het 2de eiland. Hier is kokosnoot de belangrijkste vrucht. Daar worden verschillende producten meer gemaakt zoals snoep, kokosmelk, rijstpapier, ... . We kregen meer uitleg over de productie hiervan en we mochten ook allerlei dingen proeven. Alles vers en heerlijk. Ik heb, net als enkele jaren geleden, snoep gekocht voor onderweg. Na een korte wandeling door het dorp kwamen we terug aan de rivier waar we met plaatselijke vissersbootjes terug naar onze boot werden gebracht om naar het 3de eiland te gaan. Daar konden we genieten van het prachtige strand of we konden gaan zwemmen in het prachtige blauwe water. Daarna gingen we terug naar het hotel en konden we op onze kamer voor een douche. Voor wie niet te moe was, gingen we nog iets eten in een plaatselijk restaurant. De specialiteit was seafood. Men kon kiezen tussen verse garnalen, vis, octopus en zelfs krab. Het laatste was redelijk duur. De garnalen in de springroll en de vis met rijst was heerlijk. En alles voor onder de 10 euro (met frisdrank of bier). Na het eten was het tijd om mijn bed op te zoeken. De volgende morgen was een vrije dag en dus nam ik de gelegenheid om uit te slapen. Werd wakker rond 11u00. Snel mijn backpack maken en naar onder brengen want om 12u00 moesten we de kamer verlaten. Ben dan naar het strand gegaan om wat te wandelen. Jammer genoeg overal rijke Russen en deze denken dat alles van hen is. Daarom ben ik naar het publieke strand gegaan. Daar waren de mensen heel anders. Men vroeg zelfs aan mij of ik wou meespelen met volleybal op het strand. Dit kon ik niet afslaan en ik had er plezier in. Ons team won zelfs. Daarna nog wat gaan shoppen want we moesten opnieuw een nachttrein nemen. Deze keer gingen we naar Hoi An. Om 18u00 kwamen we allemaal samen en gingen met de bus naar het station.
Deze keer moesten we het compartiment delen met 6 personen. Dit was echt teveel. Bovenaan kon je zelfs niet zitten, enkel liggen. En ik lag bovenaan. Ik heb dan maar een goed boek beluisterd. Slapen ging wel beter vermits de trein niet zoveel schudde als de vorige. De trein ging niet rechtstreeks naar Hoi An, maar wel naar Danang. Daar moesten we een privebus nemen naar Hoi An (ongeveer een uur rijden).
Aangekomen in Hoi An konden we dadelijk naar onze kamer. Na een douche genomen te hebben kwamen we samen om een rondleiding te krijgen in Hoi An. Echt een gezellig stadje met een prachtig oud centrum. Het staat daarom ook op de lijst van de Unesco World Heritage.
Na het middageten gingen we een fietstocht maken buiten Hoi An. We reden door prachtige rijstvelden, lokale dorpjes en de grootste kruidentuin die ooit gezien heb. Werkelijk prachtig. In een van de dorpjes waren de jongeren aan het voetballen. We bleven even staan om te kijken. Plots kwamen de jongeren naar ons toe en vroegen of we niet tegen hen wilden spelen. De gids vond het goed en zo werd de uitdaging aangenomen. Jammer genoeg verloren we met 1-2. Zou dit komen omdat ik het doel stond??? Dit laat ik aan jullie over. Feit is dat de gids de 2-2 niet kon scoren. Hij had een open goal voor zich, maar wist de bal nog over te schieten. Iedereen had veel plezier met spelen of supporteren. Daarna ging het verder naar het hotel. Snel iets eten en daarna slapen. De volgende morgen zouden we om 05u00 moeten opstaan. We gingen met de fiets naar het strand om de zonsopgang te bewonderen. Jammer genoeg was de hemel bewolkt en konden we de zonsopgang niet bewonderen. Dit was echter geen probleem. De lokale bevolking was ook massaal aanwezig op het strand. Blijkbaar is het de traditie dat deze altijd 's morgens naar het strand komen voordat ze moeten gaan werken. De gids had een frisbee gekocht en al snel waren de jongens ermee naar elkaar aan het gooien. De dames gaven de voorkeur om een duik te nemen in het frisse water. Al snel kwam de lokale bevolking kijken wat wij aan het doen waren. Ze vroegen of ze ook mochten meedoen en zo waren we al snel met 10 tot 15 personen. Er werd wat afgelachen. Tegen 08u00 gingen we terug naar het hotel en hadden we de rest van de dag vrij. We gingen de lokale markt bezoeken en hadden daar ook lunch. Namiddag bezochten we opnieuw het oude gedeelte. Daar heb ik 1 hemd op maat laten maken. Een prachtig rood hemd met Chinese draken op. Dat mocht ik dan morgen gaan ophalen. Het andere hemd was een standaardmaat en kon ik dadelijk meenemen (een zwart hemd met Chinese draken op). 's Avonds zijn we dan gaan poolen met de groep. Jammer genoeg was onze gids veel te sterk voor ons en konden we maar 3x winnen van hem (we hadden ongeveer 15 games gespeeld). De volgende morgen uitgeslapen na de vermoeide vorige dag. Ben mijn hemd gaan ophalen. Past perfect.
Toen ik terug kwam was men op mij aan het wachten. We zouden gaan ping pong spelen. De gids wist een plaats waar een tafel stond. Dit was de perfecte gelegenheid om revanche te nemen voor de verloren poolgames. Jammer genoeg hadden we geen rekening gehouden met het weer. Na 10 slagen liep het zweet over onze lichamen. Ik had nog nooit zoveel zweet gelaten als die voormiddag. Een fles van 1,5 liter was op 2 min leeg gedronken door mij. De gids had geen last van de warmte en wist zo ook ons allemaal te verslaan met nipte cijfers. Dus weer geen revanche voor ons. Gelukkig kon ik wel al de andere games winnen. In de namiddag besloot ik terug te gaan naar het strand. Heb daar de ganse namiddag lekker in de schaduw gezeten en af en toe het frisse duik in het water genomen. 's avonds nog wat gaan wandelen en daarna gaan slapen.

Jammer genoeg moet ik weer eens stoppen. Het is tijd voor mijn dagelijkse wandeling in Sapa. Morgen zal ik verder gaan met de trip naar Hue, Hanoi, Halong Bay en terug naar Hanoi.

Groetjes,
Johan

  • 07 Mei 2014 - 18:38

    Vdm George:

    Man wat zou ik graag in je plaats willen zijn .Johanneke geniet er maar van , we missen je hier al , maar we trekken onze plan wel .grtjs

  • 19 Mei 2014 - 08:32

    Braem Dietmar:

    Makker,

    Ne gelukkige verjaardag.

    Geniet ervan

    Groetjes

    Dietmar

  • 21 Mei 2014 - 15:57

    Sara:

    Beetje te laat maar nog een gelukkige verjaardag!!
    Zo te horen is het daar heel leuk, ik ben jaloers :-)
    Geniet er nog van!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 6554

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 31 Maart 2015

My trip in Asia.

Landen bezocht: