Verblijf in Sapa - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Johan Reenaers - WaarBenJij.nu Verblijf in Sapa - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Johan Reenaers - WaarBenJij.nu

Verblijf in Sapa

Door: Johan Reenaers

Blijf op de hoogte en volg Johan

15 Juni 2014 | Laos, Vientiane

Beste vrienden,

Hier dan eindelijk een nieuw reisverslag van mij.
Dit verslag gaat over de 5 weken die ik in Sapa heb doorgebracht.

Maar eerst slecht nieuws: mijn trip door India en Nepal is geannuleerd door Intrepid omdat ze niet genoeg deelnemers hebben. Dit wil zeggen dat ik alles opnieuw moet gaan bekijken voor september - eind december. Een echte tegenvaller. Maar dit zijn zorgen voor later.

Nadat ik alleen was achtergebleven in Sapa, ging ik terug naar mijn nieuw hotel. Ik kreeg een kamer op de 7de verdieping met een prachtig uitzicht op de omgeving. Ik zal later proberen foto's te posten op de site.
De 1ste week was wennen om alleen te zijn. Elke morgen stond ik op rond 07u30. Daarna ging ik de omgeving verkennen. Zo vond ik verschillende prachtige wandelroutes waar ik geen toeristen tegenkwam.
De routes waren 2 tot 3 uren wandelen. Na het wandelen een heerlijke douche en daarna relaxen op mijn balkon (luisteren naar muziek of lezen van een boek). Daarna ging ik naar de hoofdstraat om te gaan eten. Vermits er meer dan 15 verschillende restaurants te vinden waren, had ik wel effe tijd nodig om ze allemaal eens te proberen. Na een week bleven er nog 3 over waar ik regelmatig naartoe zou gaan. Bij 2 kreeg ik na een week zelfs 10% korting omdat ik daar zo vaak kwam. Na het middageten ging ik terug naar mijn hotel. Na een korte middagslaap ging ik een beetje werken. Vermits ik meer dan 200 luisterboeken had meegenomen en deze nog in orde gemaakt moesten worden, besloot ik er werk van te maken. Elke dag werkte ik er 2 tot 3 uren aan. Daarna was het tijd voor het avondeten. Na het avondeten terug naar het hotel en kijken naar enkele afleveringen van de series die ik had meegenomen.

De 2de week was ongeveer hetzelfde, alleen besloot ik meer te wandelen. Elke middag ging ik, na het middageten, wandelen rond een prachtig meer iets buiten het centrum van Sapa. 2x wandelen rond het meer was ongeveer 30 min. 's Avond's vond ik een alternatieve route naar mijn hotel. Daar kwam ik een massagesalon tegen met een knap meisje dat vroeg of ik een massage wou. De knappe meisjes worden meestal aan de voordeur gezet om klanten binnen te lokken. Eens binnen krijg je dan te horen dat iemand anders de massage zal doen. Hier was het anders. Zij zou de massage zelf doen. Dit kon ik niet weerstaan en dus besloot ik een body massage te nemen van 1u30 voor enkel 11 dollar. We kwamen in gesprek en haar naam was Than. Ze was 31 jaar en had 12 maanden les gehad in massagetechnieken in Hanoi. Het was ook te merken. De beste massage die ik tot nog toe had gehad.
We hadden een leuk gesprek tijdens de massage en op het einde geen lastige vragen zoals op de andere plaatsen. Dus besloot ik later nog eens terug te gaan. Uiteindelijk ben ik de laatste 3 weken telkens op maandag en vrijdag naar het massagesalon geweest voor een massage met Than. Er is niks beters dan een goede massage na een lange wandeling. Ook de 3de week deed ik niet veel meer dan wandelen, werken op mijn laptop (luisterboeken en ingeven partijen schaken) en een paar afleveringen van series kijken. Enkel op vrijdag- en zaterdag avond ging ik naar het centrum van Sapa. Dan werden er gedanst en gezonden voor de toeristen door de lokale bevolking. Prachtig om te zien. Ook was er dan een nachtmarkt waar de lokale bevolking hun producten verkochten. Op de laatste avond van de 3de week, was ik 's avond's streetfood gaan eten. BBQ op straat. Zeer goedkoop en zeer lekker. De zoon van de baas kende mij van op straat en wij hadden al verschillende keren Engels met elkaar gesproken. Hij stelde mij voor aan Ha, een Mong tourguide. We spraken met elkaar voor 30 min en daarna ging ik naar mijn hotel. De volgende dag ontmoette ik haar opnieuw tijdens de optredens van de lokale bevolking. Ik was naar de optredens aan het kijken en zij kwam plots langs mij zitten. We hadden een leuk gesprek ivm wandelen in de bergen en vroeg ze mij of ik haar niet wou inhuren voor mijn wandelingen. Ze wist een paar zeer mooie routes zonder toeristen. De prijs was 20 $ per dag zonder tip. Ik zei dat ik erover moest nadenken. Na de optredens nodigde ze mij uit voor iets te gaan eten en weigeren zou niet beleefd zijn. Dus nam ik haar aanbod aan. We gingen naar een leuke straatkraam en ik had een leuk gesprek en een goede maaltijd. Daarna ging ik terug naar mijn hotel en zij naar haar dorp buiten Sapa. De volgende morgen kwam ik haar toevallig tegen tijdens mijn middagwandeling aan het meer. Ze vroeg of ik 's avond's met haar naar de optredens zou gaan. Vermits ik toch van plan was te gaan nam ik het voorstel aan. Ze kwam mij ophalen aan het hotel en we gingen samen naar de optredens. Tijdens de optredens vroeg plots een Vietnamese familie of de Mong girl mijn vriendin was. Ik wou juist 'neen' antwoorden toen zij volgende zei: neen, hij is niet mijn vriend, maar mijn stiefvader. Ik was totaal verrast over dit antwoord, maar sprak haar niet tegen. Ik had dus plots een dochter. Na de optredens gingen we opnieuw iets eten en gaf ze mij de uitleg waarom ze dat gedaan had. Ik begreep het volledig en had er geen probleem mee. Ha was 21 jaar en kon dus perfect mijn dochter zijn. Haar vader was 10 jaar geleden gestorven. Sinds die avond veranderde mijn gewoontes in Sapa. We deden samen verschillende wandelingen door de bergen en hadden daarbij veel plezier. We lachten veel en iedereen die we onderweg tegenkwamen en vroegen of we iets met elkaar hadden, kreeg hetzelfde antwoord: neen, ik ben zijn dochter en hij is mijn stiefvader. Zo ging de 4de week ging zeer snel voorbij met wandelen. Tijdens de 5de en laatste week moest ik zeker eens langsgaan bij haar thuis. Ze wou mij haar thuis laten zien en hoe de Mong people leven in de omliggende dorpen. Zo heeft ze mij zelf geleerd hoe ik een traditionele riem kan maken. En ik leerde veel nieuwe mensen kennen, vooral vrienden van Ha, maar ook andere Mong people die kwamen kijken wat ik aan het doen was. De 5de week vloog letterlijk voorbij en jammer genoeg was het tijd om afscheid van iedereen te nemen.
Iedereen kwam bye zeggen tegen mij en ik moest zeker nog eens terugkomen. Er zou altijd wel ergens plaats voor mij zijn in de vele homestay's van de Mong People. Dus geen hotel, maar wel gratis bij de lokale bevolking overnachten. Ik denk dat ik zeker nog terug ga naar Sapa om dit aanbod te accepteren.

Na Sapa was ik 3 dagen in Hanoi. Daar heb ik eerst wat uitgeslapen en enkele wandelingen rond het centrale meer gemaakt. Veel gerust als voorbereiding op de nieuwe trip die mij te wachten staat.
Vanuit Hanoi ga ik met bus, trein en boot naar Bangkok via Laos.
Meer over deze trip in het volgende verslag.

Aan iedereen de groeten in België.
Ik ga nog genieten van de zon en het goede eten hier.

  • 16 Juni 2014 - 12:15

    DaniK:

    Dag Johan,
    Heerlijk om jouw verslagen te lezen.
    Hier gaat alles z'n gewone gangetje.
    Met de SLim weer een fantastisch schaakkamp gehad, in Zelem. (Ik denk dat jij daar ook mee was...10jaar geleden al.).
    Verder toch wat commotie i.v.m. het veranderen van de schaak regels, zoals het verbod van elektronische apparatuur op toernooien in de speelzaal, voor iedereen...
    'k Wens je nog prettige reizen en bedankt voor jouw leuke verslagen en we kijken uit naar de volgende.

    Groetjes, DaniK

  • 19 Juni 2014 - 08:29

    Sara:

    mooie foto's!

  • 24 Juni 2014 - 10:17

    Van De Merlen George:

    Beste Johan ,
    Ik weet niet of je het al gezien hebt maar ik ben naar een andere provider over gestapt moest je me nog mails zenden van waar je bent (nieuwe e-mail : vdmgeorge@telenet.be)
    dank U voor de mooie verslagen en geniet doe je toch wel je hebt er zelfs een stiefdochter bij gekregen proficiat vriend en dan gaat de tijd wel snel hé maar hier duurt hem wel lang omdat we je missen

    maak er maar een leuke vakantie van , groetjes verre vriend

  • 20 Augustus 2014 - 22:58

    Johan K.:

    Dag Johan,

    Als iemand wil weten wat reizen is of betekent, dan zal ik hem of haar naar deze blog doorsturen.
    Toerisme en reizen zijn twee verschillende dingen. Andere culturen en andere gewoontes... als ik had durven voorspellen dat je een dochter zou hebben, dan zou je me eens aangekeken met een blik van die is niet goed bij zijn hoofd en toch is het zo gebeurd.

    Vers eten smaakt veel beter. In onze supermarktmaatschappij zouden we het bijna vergeten. Goed om te onthouden.

    Groeten,
    Johan

Tags: Sapa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 6559

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 31 Maart 2015

My trip in Asia.

Landen bezocht: