Eerste levensteken - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Johan Reenaers - WaarBenJij.nu Eerste levensteken - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Johan Reenaers - WaarBenJij.nu

Eerste levensteken

Door: Johan Reenaers

Blijf op de hoogte en volg Johan

02 April 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hier dan eindelijk mijn eerste verslag van rondreis door Azië.
Vermits ik enkele dagen geen of slecht internet had, hier een overzicht van mijn activiteiten gedurende verschillende dagen.

Donderdag 27 maart 2013 was het dan zover. Om 09u15 kon de trip (eindelijk) beginnen met een bus- en treinrit naar Zaventem. Daar aangekomen kon ik zonder problemen door de douane en naar het vliegtuig (een Boeing 777 van Thai Airlines). Tot mijn vreugde kon ik vaststellen dat het vliegtuig niet vol was en dat iedere passagier minstens 3 stoelen tot zijn beschikking had zodat slapen een stuk eenvoudiger was. Na een vlucht van 11 uren kwam ik dan eindelijk aan in Bangkok (zo rond 06u30 's morgens). Ook daar waren er geen problemen met de douane en het avontuur kon nu gaan beginnen.

Na een taxi gevonden te hebben ging het naar mijn hotel. Het verkeer was een hel. Overal stond het stil en niemand die zich iets van verkeerslichten of voorrang aantrok. En overal het getoeter van auto's, tuk tuk's en scooters. De verkeer naar Brussel tijdens de piekuren is niks vergeleken met het verkeer hier de hele dag in Bangkok.

Vermits ik geen bevestiging gekregen had van mijn reservatie was dit het enige waar ik niet zeker van was. Mijn vrees bleek niet correct. Er was een kamer voor mij voorzien. De rede waarom ik geen bevestiging had gekregen was dat het e-mailadres van het hotel was aangepast en dit niet was doorgegeven aan booking.com. De kamer was ok: klein, gezellig en vooral proper. Ookal was ik moe (in België was het 03u00 in de morgen en in Bangkok 09u00), toch besloot ik om de omgeving van mijn hotel te verkennen. Na een wandeling van ongeveer 2 uren had ik genoeg gezien. Vermits ik honger had, ben ik maar iets gaan eten in een Italiaans restaurant dat ik gevonden had in een zijstraat. Eten en prijs waren zeer goed (voor een lekkere grootte pizza en een frisdrank moest ik nog geen 4 euro betalen).
Terug in het hotel aangekomen besloot ik een douche te nemen want het zweet liep mij letterlijk van mijn rug. Na de douche kreeg ik de klop van de hamer en besloot ik om toch maar even op mijn bed te gaan liggen voor een korte platte rust. Na een rust van ongeveer 5 uren (het was ondertussen reeds 19u00 in Bangkok) schoot ik plots wakker van geluid op de gang. Vermits mijn spieren pijn deden van het harde bed besloot ik om naar het centrum van de wijk te gaan voor mijn eerste Thai massage. De massage was echt een zege voor mijn spieren en de prijs was enkel 200 Tb (iets minder dan 5 euro voor 1 uur). Daarna nog iets gaan drinken in een cafe. Daar ben ik aan de praat geraakt met een koppel uit Duitsland (ergens van in de buurt van Berlijn). Toevallig kon de man schaken en vroeg of ik een bord bij mij had. Natuurlijk had ik dat bij mij en we begonnen een partij te schaken. Hij speelde niet in een club, dus veel moeite om te winnen had ik niet, maar moest wel goed opletten om geen fouten te maken. Na een gezellige avond ben ik dan terug naar het hotel gegaan voor een goede nachtrust.

De volgende morgen werd ik pas zeer laat wakker (rond 12u30).
Ik besloot naar het park te gaan omdat het veel te warm was om veel rond te wandelen. Onderweg nog water kopen (1,5 liter kost ongeveer 0,5 euro) om ervoor te zorgen dat ik zeker niet zou uitdrogen.
Bij het park aangekomen had ik geluk. Er was juist een optreden bezig van traditionele dansen (in het weekend zou dit vaker gebeuren heeft mijn gids mij later verteld). Het was echt de moeite en ik moest er niks voor betalen. Ik was ook wel de enige buitenlander op dat moment. Jammer dat ik mijn fototoestel niet bij mij had. Vanaf toen had ik besloten dit altijd mee te nemen om mijn wandeltochten.
Nadat de optredens gedaan waren ben ik nog in het park gebleven en heb gekeken hoe enkele jongeren aan het vissen waren in de vijvers van het park. Deze hadden geen hengels zoals wij maar enkel visdraad en een haak op een lege waterfles. Ik was dan ook verwonderd dat ze effectief een vis konden vangen.
Rond 17u00 ben ik dan een leuk restaurant gaan opzoeken (het adres had ik gekregen van het Duits koppel). Het eten was typisch Thai en zeer lekker. Daarna terug naar het hotel voor een douche.
De rest van de avond gezellig in het hotel doorgebracht (boek lezen en film kijken).

Vandaag is het dan zover. Vandaag zal ik om 18u00 de groep leren kennen waarmee ik de volgende dagen mee zal rondtrekken.
Vermits ik weer lang heb liggen slapen (tot 11u00) moest ik mij haasten om alles in te pakken want om 12u00 moet ik de kamer verlaten hebben.
Na mijn bagage af gegeven te hebben aan de receptie, ben ik naar een Thai restaurant gegaan voor mijn middageten. Daarna terug naar het park gewandeld, maar nu was er niemand. Gewoon in de schaduw wat zitten rusten om dan terug naar het hotel. Toen ik daar aankwam begon juist de F1. Dit kon ik natuurlijk niet missen. Met enkele Engelse toeschouwers samen de race bekeken.
Na de race een taxi genomen naar het hotel waar iedereen van de groep naartoe moet gaan. Daar aangekomen kreeg ik dadelijk mijn kamer zodat ik nog een douche kon nemen voordat ik de groep zou ontmoeten.
De groep bestaat uit 11 vrouwen en 3 mannen.
Er zijn 5 personen van New Zeeland, 3 van Canada, 2 van Australië, 1 van Brazilië, England, USA en natuurlijk België.
Nadat iedereen zich had voorgesteld zijn we gaan eten in een typisch Thai restaurant in het centrum. Eten was weer een goed. Daarna zijn we gaan wandelen over de nachtmarkt. Leuke drukke bedoeling met enkel 1 nadeel: telkens werden de mannen gevraagd of we geen belangstelling hadden waarvoor Bangkok (en Thailand) beroemd voor zijn. Natuurlijk hadden we geen belangstelling. Na de markt zijn we terug naar het hotel en gingen we slapen. De volgende morgen moesten we reeds om 05u30 opstaan om te vertrekken naar Cambodja.

De trip naar Siem Reap (Cambodja) was lang (ongeveer 9 uren met de bus) en zonder problemen.
Eindelijk aangekomen aan het hotel besloten we om rustig aan het zwembad uit te rusten en daarna (rond 18u30) iets te gaan eten.
Na het eten gingen we nog een uur wandelen op de nachtmarkt.
Hier werden we gelukkig niet lastiggevallen zoals in Thailand.
Na de wandeling terug naar het hotel want voor ons bezoek in Angkor moesten we weer eens zeer vroeg opstaan om de zonsopgang daar te bewonderen.

Om 04u30 liep mijn wekker af. Tijd om mij gereed te maken om naar Angkor te gaan. Om 05u00 vertrokken we met onze Cambodiaanse gids.
Daar werd er een foto van iedereen genomen om deze te printen op de pas om Angkor binnen te mogen.
Tussen 1000 andere toeristen zaten we te wachten op de zonsopgang.
Jammer genoeg was het bewolkt en ging de zonsopgang volledig de mist in. Dan maar de tempels bezoeken. In totaal hebben we de 4 belangrijkste tempels bezocht. Indrukwekkend allemaal. Ik vraag me nog steeds af hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben zonder de hulpmiddelen die wij nu hebben. De gids gaf overal (in goed Engels) de nodige uitleg over de geschiedenis van de tempels en Cambodja.
Een zeer leuke dag waar ik zeer veel zweet heb gelaten en nog nooit zoveel water heb gedronken.
Terug aangekomen in het hotel besloten we om terug naar het zwembad te gaan en uit te rusten tot het avondeten.
Ben naar mijn kamer gegaan en daar het ik een fout gemaakt. Ben gaan douchen en daarna effe op mijn bed gaan liggen. Toen ik eindelijk wakker werd, was het reeds de volgende morgen 08u00. Geen avondeten voor mij dus.

Woensdag is gelukkig een rustdag.
Eindelijk had ik tijd om bovenstaand verslag te schrijven voor jullie.
Geniet ervan want het zou goed kunnen dat ik weer enkele dagen niets kan posten vermits het internet hier traag is of de verbinding valt contact weg.

Ik heb nu afgesproken, met enkele leden van de groep, om een Cambodiaanse massage te nemen en om vissen de dode huid van mijn voeten te laten eten. Meer hierover laten.

  • 02 April 2014 - 07:36

    Luc Cornet:

    Johan, wat is het verschil tussen een massage, een Thaise massage en een Cambodjaanse massage?

  • 02 April 2014 - 11:24

    Marc Kocur:

    zeer mooi verhaal, en fijn dat je de tijd neemt om zoveel ervaringen te delen ... enjoy !!!

  • 02 April 2014 - 12:27

    Steven Motmans:

    Hoi Johan,

    Leuk verslag. Geniet ervan zou ik zeggen.

    Groetjes,
    Steven

  • 02 April 2014 - 18:51

    Wim Hendrickx:

    Gegroet,

    geniet zeker van je vakantie en tof dat je die ervaringen met ons deelt.
    Bedankt!

    Groetjes,
    Wim

  • 03 April 2014 - 14:15

    Johan Reenaers:

    Dag Luc,

    Verschil is heel eenvoudig (volgens mijn ervaring):
    Bij een gewone massage doet men de massage op kleren die men U geeft (men moet zich omkleden).
    Dus geen contact met de huid, enkel bij de voeten en handpalmen.
    Ik geloof dat dit te maken heeft met drukpunten in je lichaam.

    Een Thaise massage is eigenlijk hetzelfde, enkel heb je geen kleren aan (enkel je onderbroek met een handdoek boven op je onderbroek) en men gebruikt meestal verschillende oliën. Men zal hier niet werken met drukpunten, maar meer de spieren kneden.

    Een Cambodjaanse massage is hetzelfde als de Thaise massage, enkel andere technieken die gebruikt worden om de spieren te ontspannen. Ook hier geen drukpunten, maar kneden van spieren.

    Zo heb ik het toch ondervonden.

    Er werden ook andere massages voorgesteld, maar hier ga ik niet verder in detail :-)
    Deze werden dan ook telkens geweigerd door mijzelf.

    Moest je nog vragen hebben, laat maar komen.

    Groetjes,
    JR

  • 06 April 2014 - 17:50

    Sara Reenaers:

    Hey Johan,

    we hebben het hier thuis gelezen, al een goed begin van de reis precies. Het ziet er ook een toffe groep uit, we kijken al uit naar de rest van de verhalen.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 6573

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 31 Maart 2015

My trip in Asia.

Landen bezocht: